Αγχος και αλλαγη στασης

Άγχος & Αντιμετώπιση

Γιατί κάποιος έχει άγχος; Η απάντηση όπως αναφέρει η ψυχολόγος Χ. Πουλοπούλου είναι εξαιρετικά δύσκολη μιας και καθορίζεται από ποικίλους παράγοντες. Αλλά αν σκεφτούμε το άγχος ως σύμπτωμα της στάσης του ατόμου έναντι στα πράγματα;

Η στάση του ατόμου έναντι στα πράγματα, συχνά καθορίζεται από τις προσδοκίες τις δικές του από τον εαυτό του και των άλλων από εκείνο. Τι προσδοκά κανείς ή πιστεύει πως θα συμβεί; Τι προσδοκούν από εκείνον και πόσο υποχρεωμένος είναι ή πιστεύει πως είναι να εκπληρώσει αυτές τις προσδοκίες;

Σύμφωνα με την ψυχολόγο η στάση απέναντι στα πράγματα είναι προϊόν όχι μόνο ατομικών χαρακτηριστικών και δυνατοτήτων αλλά και περιβαλλοντικών χαρακτηριστικών και δυνατοτήτων π.χ κοινωνικοπολιτισμικές συνθήκες, οικογένεια, εκπαιδευτικό περιβάλον, εργασιακό περιβάλον κλπ. Όμως έχουμε μία ατομική επιλογή: Την αλλαγή στάσης απέναντι στα πράγματα.

Η ατομική στάση απέναντι στα πράγματα αλλάζει και κατ’επέκτασην διαφοροποιούνται και τα συμπτώματα όπως πχ το άγχος. Διαφοροποιούνται είτε σε επίπεδο μορφής και έκφρασης είτε σε επίπεδο έντασης.

Τι αναφέρει η ψυχολόγος για το άγχος

1.Το στρες μπορεί να γίνει κινητήρια δύναμη
Ακούγεται οξύμωρο όμως συμβαίνει. Αντί το στρες να αντιμετωπίζεται ως κάτι το αρνητικό και αξεπέραστο μπορεί να γίνει σύμμαχος και κινητήριος μοχλός για εξέλιξη και αυτοβελτίωση. Είναι τα λεγόμενο δημιουργικό άγχος. Αυτό που αντί να οδηγεί σε τέλμα ή παραίτηση, δίνει κίνητρα για δράση και πείσμα για την αντιμετώπιση κάθε δυσάρεστης ή δύσκολης κατάστασης. Το ζητούμενο είναι η εστίαση και το πώς θα επιλέξει κανείς να σταθεί απέναντι στο συναίσθημα που βιώνει.

2.Αποδοχή του άγχους
Όπως αναφέρει η ψυχολόγος Χ. Πουλοπούλου, προαπαιτούμενο για να μπορέσει κάποιος να διαχειριστεί το στρες είναι να αποδεχτεί πως είναι αγχωμένος. Η μισή μάχη είναι η παραδοχή και η άλλη μισή ο τρόπος διαχείρισης. Η άρνηση δε βοηθάει. Αντίθετα παρατείνει την περίοδο στρες . Η διαχείριση του είναι πιο λειτουργική όταν το αγχος αξιολογείται αντί να υποτιμάται, ενώ η αποφυγή αντιμετώπισης του στρες απλά εντείνει το πρόβλημα.

3. Ξεκάθαρη επικοινωνία
Η άμεση και ξεκάθαρη επικοινωνία είναι βασικές έτσι ώστε να εκφράζονται ανοιχτά τόσο οι ανάγκες όσο και οι προσδοκίες. Το τι θα ήθελε ή θα είχε κάποιος ανάγκη δεν είναι ξεκάθαρο, ούτε δεδομένο αν δεν εκφραστεί. Η σωστή λοιπόν επικοινωνία γλιτώνει από περιττές εντάσεις κι άγχος στο φάσμα των διαπροσωπικών σχέσεων. Κάθε υγιής σχέση (φιλική, ερωτική ή επαγγελματική) χτίζεται πάνω σε θεμέλια σωστής επικοινωνίας.

4. Η διαφωνία είναι στο πρόγραμμα
Όπως αναφέρει η ψυχολόγος Χ. Πουλοπούλου, αν το ζητούμενο είναι η ανταπόκριση στις προσδοκίες των άλλων, τότε η απογοήτευση και το έντονο στρες είναι επακόλουθα. Η επιβεβαίωση καλό είναι να εισπράττεται από το ίδιο το άτομο κι όχι να αναζητείται στον περίγυρο. Σημασία έχει το τι θέλει – και κυρίως τι δεν θέλει κάποιος από τη ζωή του κι όχι τι θα περίμεναν οι άλλοι από τον ίδιο, αν το ζητούμενο του ατόμου είναι να μπορέσει να κάνει τις επιλογές που θα εκπληρώσουν τις δικές του προσδοκίες κι επιθυμίες.

5. Σημασία έχει το “τώρα”
Η προσκόλληση στο παρελθόν ή η προσπάθεια ελέγχου του μέλλοντος οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια στο στρες. Η επίμονη ενασχόληση με τις έγνοιες και τα προβλήματα του παρελθόντος, τι θα μπορούσε να έχει γίνει διαφορετικά ή γιατί συνέβη ότι συνέβη αλλά και η προσπάθεια πρόβλεψης του μέλλοντος δεν οδηγεί πουθενά. Αντίθετα δημιουργεί πρόσφορο έδαφος για δυσλειτουργικά συναισθήματα όπως το έντονο στρες. Η προσπάθεια συγκέντρωσης στο παρόν είναι το κλειδί για πιο ανέμελη καθημερινότητα και αποτελεσματική διαχείριση του στρες όταν το παρελθόν στοιχειώνει και μέλλον φαντάζει απειλητικό ή αβέβαιο.

6. Υπάρχει και το ΟΧΙ
Η αδυναμία άρνησης μπορεί να γίνει κι αυτή αιτία στρες. Υπάρχει και το όχι, όταν μας ζητείται να ανταπεξέλθουμε σε πράγματα που δεν μας αφορούν ή δεν ανήκουν στη σφαίρα των δικών μας ευθυνών.

7. Οργάνωση & διαχείριση χρόνου
Από τους πιο στρεσογόνους παράγοντες της σημερινής εποχής είναι η έλλειψη χρόνου ή η περίσσια του. Σε αυτό ακριβώς έρχεται να δώσει λύση η σωστή οργάνωση και διαχείριση χρόνου. Βάζοντας κάποιος ένα πρόγραμμα και φτιάχνοντας λίστα υποχρεώσεων – όποιες κι αν είναι αυτές – μπορεί να γλιτώσει από περιττό αγχος. Η αξιολόγηση και η προτεραιότητα βάσει χρονικού ορίζοντα αλλά και σπουδαιότητας θα βοηθήσουν στην εξοικονόμηση χρόνου ή στη διαχείριση χρόνου αλλά και στο να γίνουν όλα μεθοδικά και δίχως στρες. Και φυσικά αυτό μπορεί να έχει εφαρμογή σε όλους τους τομείς της καθημερινότητας, από την εργασία μέχρι τις οικογενειακές υποχρεώσεις.

Η Ψυχολόγος Χρυσούλα Πουλοπούλου

Η ψυχολόγος Χρυσούλα Πουλοπούλου εργάζεται με άτομα, ζευγάρια, οικογένειες και ομάδες από το 1996.

Είναι πτυχιούχος Ψυχολογίας Πανεπιστημίου Αθηνών από το 1996 και μετεκπαιδεύτηκε στη Συστημική Ψυχοθεραπεία και Συμβουλευτική στο Συστημικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης. Μετεκπαιδεύτηκε επίσης στη Γνωσιακή Ψυχοθεραπεία στο ΕΠΙΨΥ, στη Δυναμική της Ομάδας στο ΚΕΘΕΑ, και στην Προαγωγή Ψυχικής Υγείας: Εκπαίδευση Εκπαιδευτών στην Ψυχιατρική Κλινική του Πανεπιστημίου Αθηνών. Είναι κάτοχος δύο μεταπτυχιακών τίτλων ειδίκευσης (MSc) της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Υγείας. Είναι Διεθνώς Πιστοποιημένη Σύμβουλος Εξαρτήσεων / Εθισμού από την International Certification & Reciprocity Consortium (IC&RC) και κάτοχος του Addiction Counselor Competencies Level 2 (Σύμβουλος Εξαρτήσεων / Εθισμού Αυξημένης Επάρκειας και Ικανοτήτων) από το University of California, San Diego – ΚΕΘΕΑ.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΨΥΧΟΛΟΓΟ

210 2715233

Λεωφόρος Ηρακλείου & Αλέκου Παναγούλη 69, Νέα Ιωνία Αττικής