ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΕ ΤΗΝ ΕΛΛΕΙΨΗ ΤΟΥΣ

Αυτοπεποίθηση και Αυτοεκτίμηση

Αυτοπεποίθηση και Αυτοεκτίμηση είναι δύο όροι που δεν πρέπει να συγχέονται.

Αυτοπεποίθηση: Πιστεύω στην ικανότητα μου να πράττω ή να μην πράττω κάτι ή κάπως.
Αυτοεκτίμηση: Εκτιμώ τον εαυτό μου μαζί αλλά και ξέχωρα από την ικανότητα μου να πράττω ή να μη πράττω κάτι ή κάπως.

Συχνά συναντάμε:
-Υψηλή αυτοπεποίθηση και χαμηλή αυτοεκτίμηση
-Υψηλή αυτοεκτίμηση και χαμηλή αυτοπεποίθηση
-Χαμηλή αυτοεκτίμηση και χαμηλή αυτοπεποίθηση

Πολλοί είναι οι λόγοι για τις άνωθι συνθέσεις
Ένας από αυτούς είναι οι εντολές (σε λεκτικό και μη λεκτικό επίπεδο) που παίρνουμε από τους σημαντικούς άλλους (οικογένεια, εκπαίδευση, κοινωνικό και πολιτισμικό περιβάλλον, εργασία).

Το έλλειμμα αυτοεκτίμησης συχνά απορρέει από την εντολή «είσαι ό,τι κάνεις».
Το έλλειμμα αυτοπεποίθησης συχνά απορρέει από την εντολή «τίποτα από ό,τι κάνεις δεν είναι αρκετό ή αρκετά καλό για μένα ή για σένα»

Το πρώτο βήμα για την αντιμετώπιση του προβλήματος είναι η αναγνώριση του.
Μετά, η αναγνώριση της ευθύνης του εντολέα.
Και τέλος η αναγνώριση της προσωπικής ευθύνης (δηλαδή της αποδοχής της εντολής).
Σε αυτή την πορεία ο ρόλος του Ψυχολόγου είναι καθοριστικός.

Πώς μπορεί να βοηθήσει ο Ψυχολόγος;

1. Τα λάθη και η σχέση τους με την αυτοπεποίθηση και την αυτοεκτίμηση

Τα λάθη είναι αναπόφευκτα. Η αυτοτιμωρία δε βοηθά. Αντιθέτως επιδρά αρνητικά στην ψυχολογία του ατόμου. Στο πεδίο της ενίσχυσης της αυτοεκτίμησης και της αυτοπεποίθησης συμβάλλει η αναγνώριση του λάθους, με στόχο τη διεύρυνση της γνώσης και την αποφυγή του στο μέλλον. Με την καθοδήγηση του Ψυχολόγου αναγνωρίζεται η θετική πλευρά κάθε λάθους, που δεν είναι άλλη από τη διδακτική του αξία, και ενισχύεται η αυτοπεποίθηση και η αυτοεκτίμηση του ατόμου.

2. Αναγνώριση & καταγραφή ικανοτήτων: Τα θεμέλια της αυτοπεποίθησης

Οι συγκρίσεις χωρίς το κίνητρο της έμπνευσης και του συναγωνισμού οδηγούν σε έλλειμμα αυτοπεποίθησης αφού συνήθως εστιάζουμε στα θετικά χαρακτηριστικά των άλλων χωρίς να αναγνωρίζουμε τα δικά μας. Με τη βοήθεια του Ψυχολόγου μαθαίνουμε να αναγνωρίζουμε τις δικές μας ικανότητες και δεξιότητες- με άλλα λόγια τα δυνατά μας σημεία – και να εκτιμάμε όσα έχουμε πετύχει. Η καταγραφή των επιτευγμάτων μας, από το μικρότερο μέχρι και το πιο σημαντικό μπορεί να βοηθήσει στην οικοδόμηση μιας διαφορετικής εικόνας του εαυτού μας.

3. Οι ρεαλιστικοί στόχοι ενισχύουν την αυτοπεποιθηση

Η επιδίωξη της τελειότητας είναι από τους μεγαλύτερους εχθρούς της αυτοπεποίθησης. Μεγαλεπήβολα σχέδια που καταλήγουν ανεκπλήρωτα οδηγούν σε απογοήτευση και πλήττουν την αυτοπεποίθηση του ατόμου. Αντίθετα ρεαλιστικοί στόχοι άρα κι επιτεύξιμοι εξασφαλίζουν την επιτυχία κι ενισχύουν την αυτοπεποιθηση. Με τη βοήθεια του Ψυχολόγου, ο συμβουλευόμενος μαθαίνει να θέτει μικρούς και αρχικά βραχυπρόθεσμους στόχους και να απολαμβάνει τα εύσημα της επιτυχίας και στη συνέχεια να προχωρά σε πιο μακροπρόθεσμα, αλλά πάντα ρεαλιστικά σχέδια.

4. Τα όρια είναι αναγκαία κι ο σεβασμός αδιαπραγμάτευτος

Άτομα με χαμηλή αυτοεκτίμηση συχνά αφήνουν χώρο σε επικριτικά σχόλια κι επιτρέπουν σε τρίτους να τους υποτιμούν ή να φέρονται με έλλειψη σεβασμού. Με τη βοήθεια του Ψυχολόγου, ο συμβουλευόμενος μαθαίνει να θέτει όρια και να διαφυλάσσει τον εαυτό του από άτομα που δεν επιδεικνύουν τον δέοντα σεβασμό. Αντί να δικαιολογεί την ασέβεια από τον άλλον, συνειδητοποιεί πως ο σεβασμός είναι αδιαπραγμάτευτος και μαθαίνει να τον διεκδικεί και να τον αποκτά.

5. Αναγνώριση των αναγκών και ανάληψη δράσης

Κάθε άνθρωπος έχει τουλάχιστον ένα ταλέντο ή κάποιο ενδιαφέρον όπου μπορεί να επενδύσει. Η συστηματική ενασχόληση με δραστηριότητες που μας ευχαριστούν, βοηθούν στην ενίσχυση της αυτοεκτίμησης και της αυτοπεποίθησης. Σε αρκετές περιπτώσεις χρειάζεται βοήθεια για να καταφέρουμε να αναγνωρίσουμε τις επιθυμίες και τα ταλέντα μας και εδώ έρχεται ο Ψυχολόγος να λειτουργήσει βοηθητικά και να καθοδηγήσει. Η αναγνώριση των αναγκών και η ανάληψη δράσης για την κάλυψή τους είναι βασική για την τόνωση της αυτοεκτίμησης και της αυτοπεποίθησης του ατόμου.

6. Σημασία έχει το ταξίδι και όχι ο προορισμός

Η αυτογνωσία είναι ταξίδι όπου αναγνωρίζεις τι δεν θέλεις και μαθαίνεις να προσπαθείς να παίζεις το παιχνίδι με όρους «κερδίζω και κερδίζεις». Δεν θα είναι πάντα εφικτό. Δεν θα είναι πάντα αποδεκτό από τον άλλον. Θα υπάρχουν εκπλήξεις, αλλά και αλλαγή σχεδίων. Με τη βοήθεια του ειδικού, αναγνωρίζεται η αξία αυτής της πορείας και η σημασία της αλλαγής πλεύσης. Στη ζωή υπάρχουν εμπόδια και μεταβολές και καλό είναι να βρίσκουμε τον τρόπο να προχωράμε, ακόμη κι αν αυτό σημαίνει αναπροσαρμογή σχεδίου πλεύσης.

Η Ψυχολόγος Χρυσούλα Πουλοπούλου

Η ψυχολόγος Χρυσούλα Πουλοπούλου εργάζεται με άτομα, ζευγάρια, οικογένειες και ομάδες από το 1996.

Είναι πτυχιούχος Ψυχολογίας Πανεπιστημίου Αθηνών από το 1996 και μετεκπαιδεύτηκε στη Συστημική Ψυχοθεραπεία και Συμβουλευτική στο Συστημικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης. Μετεκπαιδεύτηκε επίσης στη Γνωσιακή Ψυχοθεραπεία στο ΕΠΙΨΥ, στη Δυναμική της Ομάδας στο ΚΕΘΕΑ, και στην Προαγωγή Ψυχικής Υγείας: Εκπαίδευση Εκπαιδευτών στην Ψυχιατρική Κλινική του Πανεπιστημίου Αθηνών. Είναι κάτοχος δύο μεταπτυχιακών τίτλων ειδίκευσης (MSc) της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Υγείας. Είναι Διεθνώς Πιστοποιημένη Σύμβουλος Εξαρτήσεων / Εθισμού από την International Certification & Reciprocity Consortium (IC&RC) και κάτοχος του Addiction Counselor Competencies Level 2 (Σύμβουλος Εξαρτήσεων / Εθισμού Αυξημένης Επάρκειας και Ικανοτήτων) από το University of California, San Diego – ΚΕΘΕΑ.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΨΥΧΟΛΟΓΟ

210 2715233

Λεωφόρος Ηρακλείου & Αλέκου Παναγούλη 69, Νέα Ιωνία Αττικής